در دنیایی که ارتباطات مؤثر به یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت فردی و اجتماعی تبدیل شده است، مجتمع آموزشی جواد الائمه (ع) با راهاندازی طرح «کافه گفتگو»، گامی خلاقانه در مسیر توانمندسازی دانشآموزان خود برداشته است. این طرح که با استقبال قابل توجه دانشآموزان روبرو شد، قصد دارد فضایی امن و پویا برای یادگیری و تمرین مهارتهای نرم فراهم آورد.
اولین جلسه این کافه با موضوع هوشمندانه «ساخت دیالوگ: چگونه گفتگوهایی بسازیم که حالمان را خوب کند؟» و با تسهیلگری استاد گرجی برگزار گردید. این کارگاه با تمرکز بر تفاوت میان "مونولوگ" (گفتگوی یکطرفه) و "دیالوگ" (گفتگوی دوطرفه)، به دانشآموزان کمک کرد تا به صورت ملموس، تأثیر هر یک از این شیوههای ارتباطی را بر احساسات خود درک کنند. شرکتکنندگان در یک فعالیت گروهی، احساساتی نظیر "کلافگی" و "نادیده گرفته شدن" را به عنوان پیامد مونولوگ و حس "خوشحالی" و "انگیزه" را به عنوان دستاورد یک دیالوگ موفق شناسایی کردند.
بخش کاربردی کارگاه به "بازی دیالوگ" اختصاص داشت، جایی که دانشآموزان با سناریوهای واقعی و چالشبرانگیز زندگی روزمره، مانند گفتگو با یک والد سرزنشگر یا مواجهه با انتقاد معلم در جمع، روبرو شدند. آنها در این بخش آموختند که چگونه با استفاده از تکنیکهای صحیح، یک موقعیت پرتنش را به یک گفتگوی سازنده و آرام تبدیل کنند.
در پایان، یک «جعبه ابزار دیالوگ» شامل چهار تکنیک کلیدی به دانشآموزان ارائه شد:
1. شروع خوب: آغاز گفتگو با احترام و کسب اجازه.
2. گوش دادن فعال: درک پیام طرف مقابل از طریق بازگو کردن حرفهای او.
3. استفاده از "من" به جای "تو": بیان احساسات شخصی به جای سرزنش دیگران.
4. درخواست شفاف: بیان واضح و محترمانه نیازها.
استاد مصطفی گرجی در توضیح ایده این طرح در گفتگو با نشریه ما گفت: «هدف اصلی "کافه گفتگو" فراتر از یک کارگاه آموزشی است؛ ما به دنبال ایجاد یک فرهنگ گفتگو در مدرسه هستیم. میخواهیم دانشآموزان ما بیاموزند که چگونه شنوندههای بهتری باشند، احساسات خود را به درستی بیان کنند و با اعتماد به نفس و همدلی، مسائل خود را حل نمایند.»
استقبال چشمگیر دانشآموزان و مشارکت فعال آنها در این برنامه، نشاندهنده نیاز نسل نوجوان به فضاهایی برای گفتگو و یادگیری مهارتهای زندگی است. مجتمع آموزشی جواد الائمه (ع) قصد دارد این جلسات را به صورت مستمر و با موضوعات متنوع برای پایههای مختلف تحصیلی برگزار نماید.